سازمان تأمین اجتماعی با پوشش بیمهای بیش از 49 میلیون نفر آحاد جامعه، بزرگترین نهاد بیمهگر اجتماعی کشور است که هزینه ناشی از تعهدات آن تنها در سال 1403، حدود هزار هزار میلیارد تومان است. نکته قابل توجه آنکه بیش از 90 درصد از این منابع از طریق دریافت مبالغ حق بیمه و در واقع از طریق مشارکت افراد تحت پوشش این سازمان وصول شده و منابع لازم در خصوص اجرای تعهدات این سازمان در موضوعات بیمهای و درمانی از همین طریق تأمین میشود. بر همین اساس و با توجه به تغییرات نرخ هرم جمعیت و کاهش ضریب پشتیبانی و چالشهای دیگری که در خصوص وصول منابع وجود دارد؛ ارتقا مدیریت وصول منابع سازمان بیش از هر زمان دیگری ضروری به نظر میرسد و موضوع این طرح نیز به مجموعه اقداماتی اختصاص دارد که در نهایت میبایست منجر به افزایش کیفی و کمی منابع در بخش وصول سازمان شود.
اهداف طرح
- واقعیسازی مطالبات سازمان از دولت و ایجاد سامانه رصد روزانه میزان مطالبات تعیین تکلیف نشده از سوی دولت
- اصلاح و ساماندهی فرآیند تقسیط بدهی کارفرمایان
- ساماندهی بیمههای مشمول کمک دولت
- واقعیسازی نرخ دستمزد مبنای کسر حق بیمه
- گسترش پوشش بیمهای و جذب حداکثری منابع بیمهای مربوط به حق بیمه جاری شاغلان
- وصول بهنگام مطالبات سازمان از طریق استانداردسازی فرآیندهای مطالباتی
- ارتقاء صحت ابلاغهای کارفرمایان و انجام ابلاغ از طریق پلتفرم مشترک با قوه قضائیه (سامانه ثنا)
- ساماندهی اموال و املاک بازداشت شده کارفرمایان مدیون و تسریع در روند وصول مطالبات معوق
- جلوگیری از انباشت بدهی در هیاتهای تشخیص مطالبات و کاهش زمان وصول مطالبات برآوردی
- اولویت بخشی به اقدامات مطالباتی واحدهای اجرایی به منظور کاهش مطالبات قطعی انباشت شده
- ایجاد ساز و کار سیستماتیک و مناسب برای پیگیری مطالبات مندرج در کاربرگ شماره (3) گزارشات بازرسی دفاتر قانونی موضوع ماده (47) قانون تامین اجتماعی
چالشهای موجود
- وجود مطالبات انباشته سازمان از دولت
- چالش در فرایند تقسیط بدهی کارفرمایان
- بار مالی و سواستفاده در بیمههای مشمول کمک دولت
- کسر حق بیمه بر مبنای دستمزدهای غیرواقعی
- نیروی کار فاقد پوشش بیمهای
- تأخیر در فرایند وصول مطالبات سازمان
- عدم اطلاع برخی کارفرمایان از ابلاغها
- چالش در اموال و املاک بازداشتی
- فرسایش زمانی و انباشت مطالبات در هیاتهای تشخیص مطالبات
- چالش در اولویتهای اقدامات مطالباتی در واحدهای اجرایی
- چالش در پیگیری مطالبات کاربرگ شماره 3 و گزارشات بازرسی دفاتر قانونی
ذینفعان طرح
- سازمان مرکزی تامین اجتماعی
- ادارات کل بیمه ای استان
- واحدهای اجرایی و کارگزاریهای رسمی سازمان
- کارفرمایان و سایر ذینفعان برون سازمانی
تیم طرح
معاونت بیمهای
همکاران طرح
مرکز فناوری اطلاعات، آمار و محاسبات
اداره کل امور حقوقی و قوانین
معاونت برنامهریزی، مالی و پشتیبانی
معاونت اقتصادی و سرمایهگذاری (وصول مطالبات از دولت و املاک بازداشتی)
معاونت فرهنگی، اجتماعی و امور استانها
پیشرفت پروژه
پایش برآوردی زمان باقی مانده تا تکمیل این طرح تحولی
گامهای طرح و زیرپروژهها
شماره گام | عنوان گام | توضیح گام |
---|---|---|
1 | گام اول | پیادهسازی ساختار شناسایی و احصاء دیجیتال مطالبات سازمان از دولت |
2 | گام دوم | ساماندهی تقسیط و وصول مطالبات بیمهای |
3 | گام سوم | ساماندهی معافیتهای بیمهای |
4 | گام چهارم | ساماندهی فرار بیمهای مقداری با واقعی سازی دستمزدها |
5 | گام پنجم | تدوین سازوکارهای کنترل تعدادی فرار بیمهای |
6 | گام ششم | کاهش فاصله زمانی شناسایی تا قطعیت و سپس وصول بدهی (پیگیری و وصول بهموقع) زمانبندی الزامآور |
7 | گام هفتم | ابلاغ اوراق و احکام سازمان از طریق ثنا |
8 | گام هشتم | تعیین تکلیف اموال و املاک بازداشتی |
9 | گام نهم | مطالبات |
10 | گام دهم | قطعی نمودن مطالبات شناساییشده فعلی با زمانبندی مشخص |
11 | گام یازدهم | وصول مطالبات قطعی شده با زمانبندی مشخص |
12 | گام دوازدهم | وصول بر مبنای کار برگ شماره (3) |
پایش پیشرفت زیر ذرهبین
نام شاخص | مقدار شاخص |
---|---|
1 | 20 |