...

سازمان تأمین اجتماعی در سالیان اخیر تلاش داشته تا با استفاده از ظرفیت فناوری و اطلاعات، فرایند ارائه خدمات را سریع‌تر، شفاف‌تر و با راحتی و دسترسی بیشتر فراهم کند. طرح نسخ الکترونیک و حذف دفترچه‌های بیمه‌ کاغذی یا طرح ارائه غیرحضوری خدمات تحت عنوان 3070 نمونه‌های موفقی از استفاده این سازمان برای توسعه کیفی خدمات به شمار می‌رود. مسیری که به تدریج، نیاز به مراجعات حضوری به مراکز این سازمان را کاهش داده و ضمن توسعه این خدمات تلاش شده تا ارائه برخی خدمات به سمت هوشمندسازی هم حرکت کند. با این حال در این مسیر احتمالاً شما هم هنوز با مواردی مواجه هستید که برای دریافت یک خدمت خاص، نیازمند به مراجعه حضوری به شعب سازمان تأمین اجتماعی هستید و حتی در زمان مراجعه، گاهی برای پیگیری موضوع، ملزم به مراجعه به یک شعبه خاص شده‌اید. این مثال نمونه‌ای از چالش‌هایی است که در طرح بیمه متمرکز قرار است با ایجاد یک دیتاسنتر مرکزی، ورودی و پردازش داده‌ها در تأمین اجتماعی متمرکز شده تا علاوه بر اینکه فرایند غیرحضوری شدن خدمات با سرعت و کیفیت بالاتر تکمیل شود بلکه در موارد ضروری، مراجعه به شعب، منحصر و ملزم به مراجعه به یک شعبه خاص نشود.

اهداف طرح

  • یکپارچه‌سازی و متمرکز کردن سامانه‌های بیمه‌ای در قالب سامانه متمرکز در سه حوزه داده، فرایند، سیستم و با هدف بهبود کارایی و کاهش هزینه
  • افزایش سرعت، دقت و شفافیت سامانه‌ها و بالا رفتن امکان نظارت و هوشمندسازی با ایجاد تمرکز و استانداردسازی ورود و پردازش داده‌ها
  • افزایش سطح امنیت و محرمانگی داده‌ها
  • ارتقای سطح دسترسی و رضایت ذی‌نفعان در ارائه خدمات بدون محدودیت مکانی و زمانی
  • توسعه و تکمیل فرایند غیرحضوری کردن خدمات و حرکت به سمت هوشمندسازی
  • ایجاد زیرساخت‌های لازم جهت تحقق نظام یکپارچه مالی تعهدی
  • تدوین کارنامه سوابق بیمه‌شدگان (حساب انفرادی بیمه‌شدگان)
  • تدوین کارنامه سوابق بیمه پردازی کارفرمایان (حساب انفرادی بیمه پردازان)

چالش‌های موجود

  • پراکندگی مراکز داده در شعب و غیرمتمرکز بودن برخی سامانه‌های بیمه‌ای
  • هزینه بالای سخت‌افزاری و نرم‌افزاری جهت نگهداری و به روزرسانی
  • احتمال بیشتر خطای نرم افزاری و خطای کاربر
  • محدود شدن امکان ارائه خدمات با الزام ذی‌نفع برای مراجعه به یک شعبه خاص

ذی‌نفعان طرح

  • عموم خانواده بزرگ تأمین اجتماعی
  • بازنشستگان، کارفرمایان، بیمه‌پردازان

تیم طرح

همکاران طرح

پیشرفت پروژه

پایش برآوردی زمان باقی مانده تا تکمیل این طرح تحولی

ثانیه
دقیقه
ساعت
روز

گام‌های طرح و زیرپروژه‌ها

شماره گامعنوان گامتوضیح گام

1

گام اول

بهبود فرایندها در کلیه مسیرهای ارائه خدمات

2

گام دوم

تأمین زیرساخت‌های سخت‌افزاری

3

گام سوم

طراحی و استقرار سامانه متمرکز بیمه‌ای

4

گام چهارم

استقرار و تست سامانه متمرکز بیمه‌ای

5

گام پنجم

تأمین مرکز داده پشتیبان

6

گام ششم

ایجاد زیرساخت جهت سامانه حساب انفرادی بیمه‌شدگان و کارفرمایان

7

گام هفتم

ایجاد حساب انفرادی بیمه‌شدگان و کارفرمایان

پایش پیشرفت زیر ذره‌بین

نام شاخصمقدار شاخص
120
تعداد جلسات برگزارشده
0
تعداد دستورهای صورتجلسه
0
تعداد دستورهای اقدام‌شده
0
تعداد دستورهای در دست اقدام
0

مشارکت در طرح