...

سازمان تأمین اجتماعی با بیش از 57 هزار طرف قرارداد، اولین خریدار خدمات راهبردی درمان در کشور و با بیش از 400 مرکز درمانی عمومی، تخصصی و فوق تخصصی و بیش از 46 هزار کادر درمان، دومین ارائه دهنده خدمات سلامته که فقط در مراکز ملکی خودش سالانه ۱۴۶ میلیون خدمت درمان سرپایی،۵۰ میلیون خدمت دارویی، ۵۰۷ هزار عمل جراحی و ۸۹۴ هزار بستری ارائه میده. طبیعتاً مدیریت بهینه این حجم از خدمات، مستلزم ساختار مدیریتی کارآمد، شفاف و پویاست که بتونه با بالاترین سطح بهره‌وری از منابع سازمان به صورت بهینه استفاده کنه و خدمات مطلوبی رو هم به خانواده بزرگ تأمین اجتماعی ارائه بده. با این توضیحات، هدف از طرح اصلاح ساختار مدیریتی درمان اینه که نظام تأمین مالی و عملکردی مراکز درمان ملکی سازمان به صورت کارآمدتری پایش و ارزیابی بشه و با ارتقا سطح شفافیت و نظارت در این حوزه، بهره‌وری این مراکز افزایش پیدا کنه.

اهداف طرح

  • ارتقا بهره‌وری و شفافیت مالی و عملکردی در مراکز درمان ملکی از طریق ارتقا نحوه مدیریت، نظام تأمین و نظارت‌های مالی و ارزیابی خدمات
  • مدیریت بهینه منابع و هزینه‌ها و ایجاد عدالت در بین مراکز درمانی
  • ارتقا سطح کیفی ارائه خدمات درمانی و میزان رضایت ذی‌نفعان
  • افزایش انگیزه کارکنان بخش درمان از طریق بازنگری در فرایندهای جبران خدمت

چالش‌های موجود

  • بهینه نبودن هزینه تمام شده خدمات در مراکز ملکی
  • تفاوت عملکرد بین مراکز درمانی به جهت کیفیت و هزینه
  • فقدان زیرساخت ارسال صورتحساب و یکسان نبودن کدها و دستورالعمل‌ها
  • کمبود نیروی انسانی در مراکز درمانی و رسیدگی به اسناد

ذی‌نفعان طرح

  • مدیریت‌های درمان سراسر کشور
  • مراکز بستری و سرپایی ملکی
  • عموم خانواده بزرگ تأمین اجتماعی

تیم طرح

همکاران طرح

پیشرفت پروژه

پایش برآوردی زمان باقی مانده تا تکمیل این طرح تحولی

ثانیه
دقیقه
ساعت
روز

گام‌های طرح و زیرپروژه‌ها

شماره گامعنوان گامتوضیح گام

1

گام اول

تدوین، تصویب و ابلاغ ضابطه اصلاح ساختار مدیریتی درمان

2

گام دوم

تعریف مراکز درمانگاهی به عنوان مراکز اقماری بیمارستان‌های استانی

3

گام سوم

ارسال صورتحساب و مدارک پزشکی مراکز ملکی به سامانه های درمان غیرمستقیم

4

گام چهارم

پذیرش و رسیدگی الکترونیکی اسناد مراکز ملکی توسط معاونت خرید راهبردی استان‌ها

5

گام پنجم

پرداخت هزینه صورتحساب‌های پذیرش و رسیدگی شده توسط مدیریت درمان استان‌ها

6

گام ششم

تعیین مبلغ جبران مابه‌التفاوت عملکرد و هزینه‌های مراکز درمانی (یارانه تخصیصی سازمان براساس ضوابط در چارچوب بودجه مصوب) توسط مدیریت درمان استان‌ با مشارکت هلدینگ درمان

7

گام هفتم

پرداخت مبلغ جبران مابه‌التفاوت عملکرد و هزینه‌های مراکز درمانی از طریق مدیریت درمان استان‌ها

8

گام هشتم

پایش عملکرد مراکز درمانی و ارایه پیشنهاد به منظور افزایش بهره وری مراکز درمانی

9

گام نهم

بررسی لازم در راستای اعمال پیشنهادات اصلاحی هلدینگ درمان در چارچوب منابع و مقررات سازمان توسط مدیریت درمان استان

10

گام دهم

پایش نحوه اجرای طرح و اخذ بازخورد از ذینفعان

11

گام یازدهم

اصلاح و بازنگری ضوابط و شیوه اجرای طرح براساس نتایج پایش و تحلیل بازخوردها

12

گام دوازدهم

تثبیت طرح نهایی و اجرای مستمر آن

پایش پیشرفت زیر ذره‌بین

نام شاخصمقدار شاخص
120
تعداد جلسات برگزارشده
0
تعداد دستورهای صورتجلسه
0
تعداد دستورهای اقدام‌شده
0
تعداد دستورهای در دست اقدام
0

مشارکت در طرح