سازمان تأمین اجتماعی با بیش از 57 هزار طرف قرارداد، اولین خریدار خدمات راهبردی درمان در کشور و با بیش از 400 مرکز درمانی عمومی، تخصصی و فوق تخصصی و بیش از 46 هزار کادر درمان، دومین ارائه دهنده خدمات سلامته که فقط در مراکز ملکی خودش سالانه ۱۴۶ میلیون خدمت درمان سرپایی،۵۰ میلیون خدمت دارویی، ۵۰۷ هزار عمل جراحی و ۸۹۴ هزار بستری ارائه میده. طبیعتاً مدیریت بهینه این حجم از خدمات، مستلزم ساختار مدیریتی کارآمد، شفاف و پویاست که بتونه با بالاترین سطح بهرهوری از منابع سازمان به صورت بهینه استفاده کنه و خدمات مطلوبی رو هم به خانواده بزرگ تأمین اجتماعی ارائه بده. با این توضیحات، هدف از طرح اصلاح ساختار مدیریتی درمان اینه که نظام تأمین مالی و عملکردی مراکز درمان ملکی سازمان به صورت کارآمدتری پایش و ارزیابی بشه و با ارتقا سطح شفافیت و نظارت در این حوزه، بهرهوری این مراکز افزایش پیدا کنه.
اهداف طرح
- ارتقا بهرهوری و شفافیت مالی و عملکردی در مراکز درمان ملکی از طریق ارتقا نحوه مدیریت، نظام تأمین و نظارتهای مالی و ارزیابی خدمات
- مدیریت بهینه منابع و هزینهها و ایجاد عدالت در بین مراکز درمانی
- ارتقا سطح کیفی ارائه خدمات درمانی و میزان رضایت ذینفعان
- افزایش انگیزه کارکنان بخش درمان از طریق بازنگری در فرایندهای جبران خدمت
چالشهای موجود
- بهینه نبودن هزینه تمام شده خدمات در مراکز ملکی
- تفاوت عملکرد بین مراکز درمانی به جهت کیفیت و هزینه
- فقدان زیرساخت ارسال صورتحساب و یکسان نبودن کدها و دستورالعملها
- کمبود نیروی انسانی در مراکز درمانی و رسیدگی به اسناد
ذینفعان طرح
- مدیریتهای درمان سراسر کشور
- مراکز بستری و سرپایی ملکی
- عموم خانواده بزرگ تأمین اجتماعی
تیم طرح
معاونتهای ذیربط موضوعی
همکاران طرح
معاونت اقتصادی و سرمایهگذاری
معاونت برنامهریزی، مالی و پشتیبانی
هلدینگ درمان
اداره کل امور حقوقی و قوانین
معاونت توسعه مدیریت و منابع انسانی
پیشرفت پروژه
پایش برآوردی زمان باقی مانده تا تکمیل این طرح تحولی
گامهای طرح و زیرپروژهها
شماره گام | عنوان گام | توضیح گام |
---|---|---|
1 | گام اول | تدوین، تصویب و ابلاغ ضابطه اصلاح ساختار مدیریتی درمان |
2 | گام دوم | تعریف مراکز درمانگاهی به عنوان مراکز اقماری بیمارستانهای استانی |
3 | گام سوم | ارسال صورتحساب و مدارک پزشکی مراکز ملکی به سامانه های درمان غیرمستقیم |
4 | گام چهارم | پذیرش و رسیدگی الکترونیکی اسناد مراکز ملکی توسط معاونت خرید راهبردی استانها |
5 | گام پنجم | پرداخت هزینه صورتحسابهای پذیرش و رسیدگی شده توسط مدیریت درمان استانها |
6 | گام ششم | تعیین مبلغ جبران مابهالتفاوت عملکرد و هزینههای مراکز درمانی (یارانه تخصیصی سازمان براساس ضوابط در چارچوب بودجه مصوب) توسط مدیریت درمان استان با مشارکت هلدینگ درمان |
7 | گام هفتم | پرداخت مبلغ جبران مابهالتفاوت عملکرد و هزینههای مراکز درمانی از طریق مدیریت درمان استانها |
8 | گام هشتم | پایش عملکرد مراکز درمانی و ارایه پیشنهاد به منظور افزایش بهره وری مراکز درمانی |
9 | گام نهم | بررسی لازم در راستای اعمال پیشنهادات اصلاحی هلدینگ درمان در چارچوب منابع و مقررات سازمان توسط مدیریت درمان استان |
10 | گام دهم | پایش نحوه اجرای طرح و اخذ بازخورد از ذینفعان |
11 | گام یازدهم | اصلاح و بازنگری ضوابط و شیوه اجرای طرح براساس نتایج پایش و تحلیل بازخوردها |
12 | گام دوازدهم | تثبیت طرح نهایی و اجرای مستمر آن |
پایش پیشرفت زیر ذرهبین
نام شاخص | مقدار شاخص |
---|---|
1 | 20 |