سازمان تأمین اجتماعی به عنوان بزرگترین خریدار خدمات درمانی کشرو بخش قابل توجهی از تعهدات درمانی خود در خصوص خانواده بزرگ تأمین اجتماعی را از طریق همکاری با بیش از 57 هزار مرکز ارائه دهنده خدمات درمانی انجام میدهد. این خدمات تنها در سال 1403، بالغ بر 600 میلیون خدمت و با ارزشی بیش از 70 هزار میلیارد تومان بوده و شامل مجموعهای از خدمات درمانی در بخش بستری و سرپایی است. ساماندهی آن دسته از خدماتی که در بخش بستری در تعامل با بیش از 1150 مرکز بیمارستانی، مرکز جراحی محدود و مراکز درمان ناباروری انجام میشود؛ با تأکید بر سیستمی شدن فرایند پذیرش، رسیدگی و پرداخت اسناد پزشکی، موضوع این طرح را شامل میشود. فرایندی که هدف از آن ایجاد شفافیت در فرایند ارائه خدمات، مدیریت بهینه منابع و همچنین کاهش مراجعات حضوری، اسناد فیزیکی و مداخلات انسانی است و علاوه بر مراکز طرف قرارداد، شامل 80 مرکز بیمارستانی ملکی سازمان و همچنین مراکز غیرطرف قرارداد نیز میشود.
اهداف طرح
- حرکت در جهت تحقق الزامات اسناد بالادستی (برنامه هفتم توسعه)، تحقق دولت الکترونيک و تکمیل یکی از اجزاء مهم پرونده الکترونیک سلامت ایرانیان
- ارتقا سرعت، دقت و وحدت رویه در انجام سیستمی فرآیندهای پذیرش، رسیدگی و پرداخت
- حذف کاغذ بدنبال تبادل الکترونیک اسناد
- کنترل و پرداخت سیستمی صورتحساب و کاهش خطای انسانی با امکان نظارت از راه دور و نظارت بر خط و لحظهای بر ارائه خدمات در بیمارستانها
- امکان پرداخت سریع و افزایش شفافيت عملياتی با موسسات طرف قرارداد
- امکان ایجاد انسجام در بانکهای اطلاعاتی و آماری و فراهم سازی بانک اطلاعاتی جامع از سوابق و ریز خدمات ارائه شده به بيمه شدگان و ارائه دهندگان خدمت
چالشهای موجود
- احتمال خطای انسانی در رسیدگی دستی اسناد
- فرسایش زمانی و ایجاد نارضایتی
- چالش مرتبط با پراکندگی، دقت و تجمیع بانک اطلاعات و آمار
- مصرف بالای کاغذ
ذینفعان طرح
- مراکز غیرطرف قرارداد در موضوع خسارات متفرقه
- مراکز بیمارستانی ملکی
- مراکز بیمارستانی، جراحی محدود و درمان ناباروری طرف قرارداد
- معاونت درمان سازمان و مدیریت درمان سراسر کشور
- عموم خانواده بزرگ تأمین اجتماعی
تیم طرح
معاونت بیمهای
معاونت اقتصادی
اداره کل حقوقی
اداره کل روابط عمومی
اداره کل بینالملل
موسسه عالی پژوهش
موسسه فرهنگی آتیه
همکاران طرح
مرکز فناوری اطلاعات، آمار و محاسبات
هلدینگ درمان
معاونت برنامهریزی، مالی و پشتیبانی
پیشرفت پروژه
پایش برآوردی زمان باقی مانده تا تکمیل این طرح تحولی
گامهای طرح و زیرپروژهها
شماره گام | عنوان گام | توضیح گام |
---|---|---|
1 | گام اول | تدوین، تصویب و ابلاغ ضابطه و الزامات اجرایی طرح و اخذ مصوبات مراجع بالادستی |
2 | گام دوم | طراحی، تکمیل و استقرار سامانه ها و زیر ساخت های فناوری اطلاعات با جهت گیری هوشمندسازی و کاربرد هوش مصنوعی |
3 | گام سوم | تدوین و پیشنهاد تامین زیر ساختهای فیزیکی مورد نیاز از جمله فضاهای فیزیکی و تجهیزات مورد نیاز |
4 | گام چهارم | تکمیل پرونده الکترونیک سلامت بیمه شدگان |
5 | گام پنجم | ارزیابی عملکرد و رتبه بندی مراکز طرف قرارداد |
6 | گام ششم | پایش نحوه اجرای طرح (اخذ بازخورد از ذینفعان) |
7 | گام هفتم | اصلاح و بازنگری مستندات و شیوه اجرای طرح بر اساس نتایج پایش و تحلیل و باز خورد ها |
8 | گام هشتم | تثبیت طرح نهایی و اجرای مستمر آن |
پایش پیشرفت زیر ذرهبین
نام شاخص | مقدار شاخص |
---|---|
1 | 20 |
2 | 15 |
3 | 30 |
مشارکت در طرح
همراه گرامی! این نوع مشارکت نیازمند عضویت شما در سایت است. برای این کار، کافیست برروی این باکس کلیک کنید.